Ajde da ne citiram ceo tvoj odgvor ili pojedinacne delove, ici cu sa mojim opazanjima redom kako si ti davao svoje odgovore...
Ako imas Blek star, on je veoma rodan tako da mu nece smetati malo jaca rezidba s te strane, a opet je i bujnija sorta, pa gledaj da ne preteras ali mislim da s njom ne bi trebo da imas puno problema i sa jacom rezidbom (kad prorodi naravno, prilikom formiranje ide blaza malo).. Sto se tice Karmena, on navodno nije ekstremno rodan, a dosta je i bujan, pa tu idi sa slabijom rezidbom dok ne prorodi, i vise se koncentrisi na letnju rezidbu da mu malo smanjis bujnost..
Lapins ti je najrodniji od svih, ali se uopste takoreci ne grana, za njega idi maksmalno prekracivanje produznica na 30cm, da bi dobio poluskeletne grane gde ti trebaju .. Lapins je inace idealna za KGB sistem gajenja posto vecinu roda daje na majskim buketicima, mozda da probas sa njim taj sistem gajenja, on je ko stvoren za njega...
E sad, Regina i Kordia, muke nase (bice i moja, posto ih i ja imam na sejancu trsnje, nije mogla magriva posto je zemlja dosta teska, a navodnjavanja nema)...One ne radjaju puno tj vrlo malo prave majske buketice, a pretezno radjaju na jednogodisnjim grancicama u njihovim osnovama, pa gledas da ih imas maksimalno, znaci sto vise grancica koje se prekracuju (verovatno je za njih najbolja metoda sto sma gore napiso, ostavis cvetove i prekratis na dva vegetativna pupoljka iznad cvetnih da dobijes sto vise novih jednogodisnjih prirasta....Kordia i Regina su uz to jos i bujne, pa se vise koncentrisi na letnju rezidbu i cilj je imati sto vise jednogodisnjih salbije bujnih letorasta (recimo oko 60cm je idealna bujnost za Spanski grm, ako je mnogo ispod, to je slabo bujno, i ako je mnogo iznad, to je prebujno, pa korekciju radis kako stabla traze)....
I jos jedna nedostatak Kordie i Regine, one prosecno mnogo slabo zamecu plodove, pa ti treba bukvalno 2-3 puta vise cvetova, da bi dobio isti broj plodova...Ostale sorte zamecu 30 pa i vise posto u nekim srednje povolljnim usplovima cvetanja, a Regina i Kordia teze predju i 10 posto zametnutih plodova od ukupnog roja cvetova, pa imaj i to u vidu kad planiras koliko da ostavis roda...Ako im nisi nasao svakoj po minimum dva adekvatna oprasivaca, onda ces morati i to da korigujes, inace ce prinosi biti jos slabiji...
Imas na mom linku dole jedan fajl (Savremena proizvodnja tresnje Grocka 2010 se zvoe ja mislim, u folderu "sorte") i tamo imas kako koja sorta pravi rodne pupoljke (dal je vise na jednogodsnjim, dal je vise majskih buketica, kako i koliko brzo ogoljeva i slicno) pa iskoristi to da prilagodis rezidbu svakoj sorti...
Ako sam te za vodu razumeo, ti hoces deblju cev da pobijes u zemlju (recimo 20cm) i da onda stavis kapaljku da kaplje u tu rupu da direktno ide voda u korenovu zonu na dubini od 20 ili vise cm? Ko sto rekoh gore, magriva je ako nista drugo, izuzetno otporna na susu, tako da misllim da ti voda ne treba uopste u nasim krajevima, izvuci ce je ona iz dubine (osim ako nemas neku ultra peskovitu zemlju, onda voda nestane brze mnogo, al opet, i magriva ce da pusti mnogo dublji koren na takvom zemljistu...Madjari je gaje za mnogo manje kise bez navodnjavanja tako da mislim da to nije kriticno za magrivu... Da znas i da drvo koje se zaliva, ima relativno plici korenov sitem, tako da ukoliko nema zalivanja kasnije iz nekog razloga, ono je mnogo manje otporno na susu od drveta koje je prirodno raslo i pustalo dubok koren u potrazi za vodom kad je susa...Ako slucajno imas tezu zemlju, koju magriva po prirodi stvari ne voli, onda sa zalivanjem mozda mozes i da pogorsas stvari...
Sa ovog videa je rezidba u skladu sa njegovim gajenjem, on ima znatno duze poluskeletne grane, i ima ih relativno manje, pa mora da sece na dvogodisnje drvo da bi imao koliko toliko porast... Ako ne reze tako, uginuce mu majski buketici i sama grana ce se izduziti mnogo... Spanski grm nema tako duge grane, cak naprotiv, sve je krace drvo (ima visegodisnjeg, ali opet su to kratke grancice, ne ko njegove od metar do metar i po, ti nemas mesta za to posto imas gomilu vertikalnih skeletnih grana, a on ima centralnu i 4 horizontalne skeletne grane, pa mora da ima dugacke poluskeletne)..
Svaki buketic ima centralni pupoljak vegetativvni, i oko njega je desetak, manje vise, cvetnih tako da svake godine taj veggetativni da novi vegetativni i nekoliko cvetnih... E sad, cilj je da sto mladji budu cvetni pupoljci, tj da budu pre svega na jednogodisnjim granama, takvi daju najkrupnije plodove, pa onda na majskim buketicima koji su najmladji...Sto su majski buketici stariji, to je sitniji plod na njima...zato se za spanski grm preporucuje zamena cetvrtine rodnog drveta godisnje, sto znaci da majski buketic radja 3-4 godine, i onda se uklanja i zamenjuje sa novim koji izrastao sa jednogodisnje grancice, koju si prethodne godine dobio rezidbom, i ciklus se ponavlja...Zato mislim da ne mozes princip rezidbe koji profa sa videa kaze da ne treba raditi, zato sto on duze drzi majske buketice, a jednogodijne grane takoreci krati dosta, pa je njemu veicna roda samo na majskim buketicima... Moze da se desi da to manje negativno utice na bujnim podlogama, nego na Gizeli na primer, ali mislim da americki profesori kazu da nema veze sa podlogom, vec da jednogodisnje grancice daju najkrupnije plodove, bez obzira koja je podloga u pitanju...
Ono sto bi ja radio, kad grana dodje za uklanjanje posle 4 godine, u sustini preseces je sto blize centralnoj skeletnoj grani, i ostavis samo jedn majki buketic iz kog ce sigurno da izraste novi mladar kad odseces celu stariju granu... Ako nema ni buketica, tj grana je gola, onda se sece na 20tak cm, pa sta mu bog da, ako izraste iz spavajuceg, izraste, a ako ne, ond sta je tu je...E sad, da bi israstao novi mladar, taj deo krune mora da bude osuncan tj osvetljen, ako je u senci mnogo, onda ce da se sasusi, pa moras da rezidbom tako uklanjas da su ti pupoljci gde obnavljas grane, uvek na suncu i da ih ne zaklanjaju grane odozgo...Generalno se spasnkim grmom prilicno prosvetljije kruna, pa ne bi trebalo da bude velikih problema sa zasenjavanjem...
Nemas potrebe da uklanjas cvetne pupoljke po meni sa tog majskog buketica iz kog hoces granu, ako skratis poluskeletnu granu 10-20 cm na najblizi majski buketic centralnoj grani, morace da da novi mladar...
Prekracivanje porduznice centralne grane radis zato sto, ako si primetio na nekoj neorezanoj grani, recmo da je grana 1m dugacka radi analize samo, sta se desava, ako je ne orezes izrasce vrsni pupoljak sigurno i to bujno, i odmah ispod njega 3-4 grane, nekad manje, nekad i vise, zavisi od bujnosti...a ispod toga vrlo lako moe da se desi da ne dobijes nijednu granu tako da ces imati 1m prostora izmedju donje poluskeletne grane, i gornje koji nikako posle ne mozes da popunis a ako na vrhu rastu vise bujnih grana, svsaa vegetacija se premesta ka vrhu pa pupoljci pri osnovi odumiru... Zato se preporucuje za sorte koje se slabo granaju, i granaju se smao sa vrsnih 2-3 ppoljka, kao sto je lapins na primer, da se tako prekracuju na 30 pa do 40cm, i onda na preseku dobijes jednu granu uspravno koja nastavi produznicu, i ispod njega dobijes 2-3 grane, koje ti sluze za posluskeletne... To mislim da moze da se radi ponovo i u junu, ako su mladari izrasli nekih 60tak cm dotad, i prekratis ponovo u junu na 30-40cm, i do kraja godine ce da izraste novih 40-50cm pa mozda i mnogo vise porasta bude, pa dobijes za godinu 2 sprata od po 30-40cm...
Regina je suprotnost i ona se bolje grana, kod nje bi moglo da se manje prekracuje, ili da se cak uopste ne prekracuje nego ako imas vremena, skines par tih vrsnih pupoljaka ispod centralnog rovasenjem, i ostavis samo centralni da produzi, i onda ce ispod izrasti par grana sigurno... Probaj i jedno i drugo (rovasenje ako imas vreme, ili blaze prekracivanje, pa ces da vidis koja metoda ti daje vise poluskeletnih bocnih grana....
Za prvu sliku rezanja u prolece, ja mislim da si mnogo dugo orezao, po pravilu ide na 10 do 15cm rezanje, da sto nize dobijes sto vise veritkalnih mladara, ali dobro, sta je tu je, ti si to resavao sa svijanjem grana i onda spustao polazne tacke za nove mladare, pa si korigovao, ali u sustini to se ne radi za ove sisteme, bukvalno se prve 3 godine svaka grana prekrati na 10-15cm (jendom zimi, a jednom leti ako ima dovoljnog porasta) od svake se dobiju 2-3 nova mladara i tako se ponavlja, gledas da ne moras da savijas mnogo grane posto je to mnogo zametan posao...
Kolko se secam, Profesor Lyn Long kad je pricao nekim Rusima na youtube-u kako se reze je isto naisao da su oni tako rezali na duze kondire (30tak pa i vise cm) pa im je rekao da su tako i u americi prvo radili, ali su onda presli na krace orezivanje, na 10-15cm, i da se to pokazalo bolje, u principu dobijes nize drvo, pa imas vecu rodnu povrsinu...Posto si ti savijao grane mislim da nece kod tebe toliko negativno da se pokaze visina krosnje...
Izvini, opet dug post, ali sam probao da se dotaknem svega koliko sam mislio da je bitno, nadam se da nije mngo naporno citati...