Da i ja kažem neku "filozofsku" na ovu temu iz ličnog iskustva..
Znači ugradnja mešaonog ventila bi morala biti pod obavezno, i to traži svaki proizvodjač kotla da bi postojala garancija.
Bilo kakav izvor toplote bio to i šporet, dakle etažno grejanje, bi morao da ga ima ako se želi pravilan rad.
Ali.. Uvek ali.. ;-)
Mešaoni ventil sam po sebi ne znači mnogo ako se ne koristi. Može da bude čak i štetno i opasno ako je uptreba pogrešna.
A koristiti ga na pravi način bi bilo previše zahtevno i u krajnjem neizvodljivo ručnim podešavanjem.
Zato da bi njegova ugradnja imala pun smisao morao se težiti tome da on bude automatizovan i upravljan termostatski ili još bolje putem elektronskog kontrolera.
Kada sam pre četri godine imao tu problematiku pred sobom, informisao sam se o svemu opširno i istražio šta se kod nas na tržištu nudi a da nije bezobrazno skupo.
Cene su i tako ozbiljne, ali mislim da itekako vredi uloženog novca na račun komfora i uštede ogreva pri loženju i grejanju.
Najjednostavniji sistemi, tu je prvenstveno termostatska izvedba, vode računa o temperaturi vode koja ulazi u sistem i drže je na zadatoj vrednosti.
Složeniji elektronski su sveobuhvatniji i pored temperature vode u sistemu prati se radna temperatura kotla, kao i temperatura vazduha spoljne sredine.
Takav uredjaj osim što ka grejnim telima uvek šalje željenu temperaturu vode uskladjenu sa podešavanjima putem grejne krive prema spoljnoj temperaturi, takodje i štiti kotao od pregrevanja ali češto i važnije od podhladjivanja i kondenzacije. Bez obzira što toplota vode u sistemu nije tražena, ukoliko se kotao pregreje otvara ventil i rashladjuje ga, i analogno tome ne dozvoljava da se isti preterano rashladi pa ventil u tom slučaju zatvara. Regulator promaje radi kao i obično, po potrebi otvara i zatvara klapnu. Ima tu još dosta podešavanja i funkcija, ali su ovo osnovne i najvažnije.
U principu se slažem sa svim što je izneo kolega Daner.
Vrlo je važno da kotao radi na što većoj temperaturi. Oni i jesu deklarisani za radni režim 90/70, i čak 110/90, što najčešće nije lako izvodljivo ali se tome treba težiti.
Kotao se sporije troši i propada kada je "suv" negoli kada je iznutra oblepljen katranom i smolom i to često još uz veliki kondezat. Voda u dodiru sa pomenutom smolom gradi vrlo agresivna jedinjenja - kiseline koje korodiraju i razgradjuju unutrašnjost ložišta te ona propadaju vrlo brzo i samo nakon nekoliko sezona.. Da smole ne bi bilo potrebna je viša temperatura i dovoljno kiseonika da bi sagorevanje bilo potpuno i bez naslaga. U tom delu postoji sličnost sa motorom na unutrašnje sagorevanje. Zato postoje tremostati na rashladnim granama. "Hladan start" kao i kod motora najviše haba i šteti.
Voda u zatvorenom grejnom sistemu ne može proključati ispod 110°C. Uz to se njena temperatura uvek meri na najtoplijem gornjem delu peći..
Bilo je pitanja u vezi nabavke "aktuatora" - motora.. Zaista je mala ponuda ili je gotovo nema, a cene visoke.
Postoji slovenačka firma "First", čiji je zastupnik firma iz Šimanovaca. Kod njih se može naći opisana elektronika i motorni aktuator koji pokreće ventil. Tada su bili najpovoljniji, a relativno lepo i kvalitetno izveden uredjaj. Komplet je koštao oko 35000 Din. Neću da pominjem ime ako nekog zanima neka pita privatno.