Centralno i etazno grejanje.

Kao što kažeš to je bukvalno par sekundi da se podigne temp polaza mada se i to ne radi često. "baca se oko" na termostat i gleda se zeljena temperatura prostora i trenutna temperatura u prostoriji i shodno tome podešava temp polaza. Kod modulacionog je to odlično rešeno jer sve sam podešava, ako je velika razlika temp prostora i podešene krene s većim polazom, kako se približava zadatoj tako smanjuje plamen na minimum a kad dostigne zadatu gasi ga. Kaze mi brat pa tebi se ne gasi kotao, ja kazem ni ne treba da se gasi,najidealnije je da vozi ceo dan, na minimalnoj snazi a on me gleda i ne veruje 😅 ja sam ga u startu ograničio na minimum i bukvalno mu ne "dam" da ide preko određene temperature polaza jer je najveća iskoriscenost kotla pri najnižoj temp polaza. Dosta od mene 😅
Sve je tačno, samo bih te dopunio u vezi boldovanog oko rada modulacionog termostata. U oktobru, dok je bilo toplo napolju, termostat je gasio plamen jer bi se u protivnom i sa minimalnim plamenom povećavala temperatura prostorije preko zadate, zato što su gubici prostorije mali zbog velike spoljne temperature. Sad kad je zahladilo, prostorija ima neke svoje gubitke (kroz spoljne zidove, prozore, plafon ka tavanu...) i termostat kad dostigne zadatu temerturu prostorije ne gasi plamen već ga ostavlja na nekoj vrednosti koja odgovara taman gubicim prostorije, tj. koliko prostorija gubi toplote toliko joj kotao dodaje da održi zadatu vrenost temp. prostorije. Praktično, ovih dana kotao (gasni bojler) radi non stop na minimalnoj teperaturi polaza koja je dovoljna da neutrališe gubitke prostorije, dakle ta minimalna temp. polaza zavisi od same kuće, tj. veličine radijatora, izolacije i od čega je pravljena.
 
Izolacija ima nema? Kod mene stiropor 10cm,pvc s 3 stakla, temp 23,polaz na 38 i dostigne 23 posle nekih 3 sata tako mi majka kaže. Posto ona rano ustaje kotao se pali u 6 i pitam je dal joj ujutru hladno kaze da nije. Nocna na 21 i kotao se ni ne pali jer ne pada ispod 21. O potrosnji necu da pišem jer greju 3 radijatora, 2 sobe plus hodnik. Kad i ja budem grejao sprat pisaću potrošnju
 
@dukej
Shvatio sam celu pricu a verujem i ostali oko rada modulacionog termostata. Kod boscha temp polaza ide od 30-82 stepena i modulacioni upravo to radi, spušta temp polaza na min kako bi održao temp prostora i ti si tu u prednosti u odnosu na mene jer su neki ljudi izračunali da se manje gasa potroši kad kotao vozi konstantnom minimalnom brzinom nego kad se pali gasi. Jeste ta razlika mala ali siguran sam da je ima.
 
@dukej
Shvatio sam celu pricu a verujem i ostali oko rada modulacionog termostata. Kod boscha temp polaza ide od 30-82 stepena i modulacioni upravo to radi, spušta temp polaza na min kako bi održao temp prostora i ti si tu u prednosti u odnosu na mene jer su neki ljudi izračunali da se manje gasa potroši kad kotao vozi konstantnom minimalnom brzinom nego kad se pali gasi. Jeste ta razlika mala ali siguran sam da je ima.
Kad mu zadaš manju temperaturu koju ne može da dostigne isto će ti raditi non-stop
 
Dal je moguce da toliko pratite te temperature u stepen kao da ste u inkubatoru
Znaš kako, mali posed, poslovi na njivi završeni davno, gice i živinu namiriš brzo i onda pravac pred termometar i pomno pratiš šta se dešava sa temperaturom. :haha: Gasni bojler mi je u radionici (u kući) a tamo sam non stop pa prosto hteo ne hteo vidim displej. A termostat u dnevnoj sobi pa ga i tamo primetim, eto ja neću ali oči same skrenu pa vidim i taj displej. :osmeh:

Šalim se, ali to je bukvalno jedan pogled i znaš šta je i kako je, nije opsednutost temperaturama...
 
Citiram jednog kolegu s drugog foruma koji isto ima bosch 1200 kao i ja.

"Konkretan model može da spusti bez termostata koji radi modulaciju, neće da modulira na temperaturu prostora, već na temperaturu polaznog/povrstnog voda.
Većina novih kotlova radi modulaciju i bez modulacionog termostata.
Svakako da je modulacioni termostat bolji, ali nije must have.
Kada poredimo modulacioni i on/off termostat, trebalo bi da poredimo istu kategoriju kvaliteta uređaja, a ne Bosch od 300eur i Prosto od 6.000 dinara.

I na kraju, svako ulaganje u sistem koji radi modulaciju, će se pre ili kasnije vratiti kroz uštedu energenta.
De mi sad objasni, ja stavim temp polaza recimo 45 stepeni ili 50 nebitno i temp prostora 23, on kad dostigne temp prostora automatski ce modulirati na minimalnoj snazi?
Zapravo je korisniji momenat gde on smanjuje intenzitet, jer se temperatura povratnog voda približava polaznom."

Suma sumarum novi kotlovi rade modulaciju i na osnovnu temperatura polaznog-povratnog voda.
 
Bukva moze da se osusi ako se iscepa i stoji na suncu od maja, hrastu treba min god dana najbolje sledece zime, znaci ako se hrast iscepa u maju 2024 najbolje ga loziti u zimu 2025. Nisam mogao da verujem kolika je razlika ako drvo nije suvo, hrast bukvalno tinja i nece da gori u odnosu na bukvu.
Jok mori cu te demantujem odma :)
Imam hrast uzet pocetkom juna, u roku od 10 dana isecen i iscepan, odmah poslozen, 3/4 u boks i ostavljen nepokriven, da ga przi sunce i izduva vetar (kisa ga ove godine slabo kvasila) pokriven nekad septembra a mozda i oktobra. Posto sam lozio vec 15ak dana ali samo uvece do prehjuce, prva odozgore srva su dobrano osusena i kora im otpada a gori ko lud.
Ova 1/4 namenski u supu koja nema vrata ali ne mzoe ni sunce da ih ogreje unutra da bi ostala sirovija, i ona kore nema da cvrce.

Jedne godine uzeo drva krajem decembra, tj dokupio, isecena na trupcice, naredjana i samo pokrivena musemm ali kao krov na jednu vodu, tako je izgledalo bocno ostalo nepokriveno da vazduh cirkulise, za mesec dana su se prosulia da smo otac i ja jedva rucno iscepali, odlicno gorela.

Ovo sto ti kazes ima logike ako su drva iz neku mrtvicu onda mora da se suse godinu dana, normalno gde drva stoje ako stoje negde u neku ladovinu isto se sporije suse.
Moj pokojni deda uzimao je drva maja, ispemao i samo nabacamo na gomilu i krajem avgusta prebacuj u supu, pritom vrata supe do prvog snega ostaju otvorena, da ih jos malo dogreje sunce jer su vrata na zapadnoj strani.
 
Jok mori cu te demantujem odma :)
Imam hrast uzet pocetkom juna, u roku od 10 dana isecen i iscepan, odmah poslozen, 3/4 u boks i ostavljen nepokriven, da ga przi sunce i izduva vetar (kisa ga ove godine slabo kvasila) pokriven nekad septembra a mozda i oktobra. Posto sam lozio vec 15ak dana ali samo uvece do prehjuce, prva odozgore srva su dobrano osusena i kora im otpada a gori ko lud.
Ova 1/4 namenski u supu koja nema vrata ali ne mzoe ni sunce da ih ogreje unutra da bi ostala sirovija, i ona kore nema da cvrce.

Jedne godine uzeo drva krajem decembra, tj dokupio, isecena na trupcice, naredjana i samo pokrivena musemm ali kao krov na jednu vodu, tako je izgledalo bocno ostalo nepokriveno da vazduh cirkulise, za mesec dana su se prosulia da smo otac i ja jedva rucno iscepali, odlicno gorela.

Ovo sto ti kazes ima logike ako su drva iz neku mrtvicu onda mora da se suse godinu dana, normalno gde drva stoje ako stoje negde u neku ladovinu isto se sporije suse.
Moj pokojni deda uzimao je drva maja, ispemao i samo nabacamo na gomilu i krajem avgusta prebacuj u supu, pritom vrata supe do prvog snega ostaju otvorena, da ih jos malo dogreje sunce jer su vrata na zapadnoj strani.
Trgovao sam nekad sa drvima i naucio da se suma sece pre nego olista a ta drva su bolja i neprozuknu lao ona u kasnijoj seci
 
Trgovao sam nekad sa drvima i naucio da se suma sece pre nego olista a ta drva su bolja i neprozuknu lao ona u kasnijoj seci
Tada drvo povuce vlagu tj. miruje, meni drug jedne godine januara doterao drva, nesto imao seceno ali vecina sekao i to drva nisu bila debela, bitno mi bilo daimam drva.
kako sam se slatko ogrejao jos mi i ostalo za sledecu zezonu, a te zime sam pre nego mi on doterao narucio 3kubika ali cepana i to doterao Ceriku(najgore od cera) ono pisti, sisti, cvili, drzao sam ih na resetke kamina da se suse. gorelo ko slama a ic se nisam ogrejao
 
Ja sam godinama kupovao i bukvu, i grab, sad imam topolu i jasen, imao sam i vrbe kojekakakve, ali hrast je ubedljivo najbolje kad se osusi pa jos kad su malo deblje metrice isece se pa u centralno grejanje miran si pola dana ono srce gori ceo dan ne izgori...
 
Bukva moze da se osusi ako se iscepa i stoji na suncu od maja, hrastu treba min god dana najbolje sledece zime, znaci ako se hrast iscepa u maju 2024 najbolje ga loziti u zimu 2025. Nisam mogao da verujem kolika je razlika ako drvo nije suvo, hrast bukvalno tinja i nece da gori u odnosu na bukvu.
Imam neku stručnu nemačku literaturu iz 1951 g. kada se cela Evropa grejala na drvo i ugalj gde se kaže da se bukovina suši 24 meseca a hrastovina 30 meseci pre loženja. Iskreno, nikada nisam toliko pustao redovno ogrevno drvo da se suši ali sam imao prilike da ložim staru hrastovu građu i razlika je znatna: napunjen kotao sa hrastovinom od 12 meseci izdrži 5-5.30 h a kada sam ložio te hrastove grede izdržavao je 7-8 h do sledećeg punjenja. U oba slučaja spoljna temperatura je bila -2 do +5. Samo se pitam da li iko ima uslova da toliko skladišti i kupuje drva unapred? Takođe, znam da poirolitički kotlovi traže apsolutno suvo drvo da bi pružili puni efekat.
 
Suma sumarum novi kotlovi rade modulaciju i na osnovnu temperatura polaznog-povratnog voda.
I stvarno, siđem dole kod mojih uđem da, bacim oko na pritisak i vidim da je temp na displayu kotla 32.8,temp na termostatu 23.5,temp prostora 23.5,grejanje radi na termostatu. Stavim ruke na polaz i povrat i maltene iste temp. I onda kažu nemoj uzimati kondenzaciju, sto je veći grejni prostor, niza temp polaza to se razlika u ceni brže vrati.
 
Ima na ovom forumu dosta članova dobrih znalaca u području centralnog grijanja.
Moje postojeće grijanje ima dvije mogućnosti: loženje na drva i plinskim bojlerom/kotlom za centralno (nije plinski kombi). Investirao sam u solarnu elektranu i želim proizvedenu struju iskoristiti za grijanje toplinskom pumpom.

Nacrtao sam sijaset shema i zadnje opcije su na slikama. Shema bi trebala omogućiti nekoliko onačina korištenja:
1. samostalan rad toplinske pumpe,
2. rad toplinske pumpe uz automatsko uključivanje plinskog bojlera/kotla ako TP nema dovoljno kapaciteta (odabrana je odokativno, snage 10 kW bez proračuna),
3. samostalan rad plinskog bojlera ili šporeta za centralno grijanje u prelaznom razdoblju kad ne treba grijati cijelu kuću, nego samo kupaonicu,
4. grijanje na drva kao backup u slučaju nemogućnosti korištenja TP i PB (plinski bojler/kotao).
Buffer je dodan jer u manualu toga modela TP piše da treba osigurati min 50 lit cirkulirajuće vode, a ja imam na radijatorima termostatske ventile pa to možda neće biti uvijek osigurano.

Shema kompletnog grijanja (dio gdje se spajaju TP, buffer i PB je crtan u mjerilu na prostoru gdje će biti ugrađen pa je zbog toga shema slabije pregledna).



Detalj spoja međusobnog povezivanja TP, buffera i PB na postojeći krug grijanja s povezivanjam PB prije cirkulaciske pumpe kruga grijanja.



Kod samostalnog korištenja PB, ovakav način povezivanja zahtjeva istovremen rad cirkulacijske pumpe. Ako se PB spoji iza cirkulacijske crpke, može raditi potpuno samostalno.



Nisam siguran kako takav način spajanja iza cirko pumpe utječe na rad sistema kada istovremeno rade TP i PB.
Je li takvo spajanje dozvoljeno ili može prouzročiti neželjene posljedice?

Detalj serijskog povezivanja u krug grijanja.




Jako cijenim Vaše mišljenje i radovali bi me komentari o mojim prijedlozima, posebno o spajanju prema trećoj slici.
 
Nazad
Vrh