Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Napomena: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Da, da... Stajale na tavanu iznad nekadašnje štale.. Sad kad su odstojale sad su tip top...Upravo to sam čuo ovih dana. Ja reko mora biti, a vidiš izgleda stvarno jeste. Pretpostavljam da su ti te bale kukurzovine bile negde pod krovom a ne u kamari?
Možeš li malo obrazložiti? I mene to isto čeka a ne znam šta je bolje rešenje, četvorokraki ili termostatski ventil. Kod oba vidim i plus i minus detalje.Uzmi cetvorokraki.
Dukej treba da instaliram ovih dana nov kotao i planiram da kupim mesni ventil ali se oko toga ic ne razumem pa mi treba preporuka sta raditi ?! Kotao je 42 kw, u planu je da greje 150-250 m2 zavisno od potreba, recimo da ce grejati oko 150 m2 80% vremena grejne sezone. Mesni ventil je obavezan zbog garancije ali ne znam sta uzeti a da ne bude promasena investicija vidim da imas neke preporuke ako ti treba jos neka informacija reci pa da slozis i meni neku preporuku sta kupiti..
Ja koristim neko Italijansko sredstvo Diavolina za kemijsko ciscenje odzaka , 2 pakovanja , kad je pec zagrijana na radnu temperaturu ubacim 2 pakovanja i sutradan kad otvorim odzak(sidel) sva ta smola koja se skuplja zbog mokrog drveta otpadne, takodje i u peci.Da li postoji neka hemija da se ubaci u kotao da zalepljena smola izgori ili spadne sa njega ili ga samo treba naložiti pun gas i otvoriti donja vrata za dovod vazduha? Komšija ima jedan prilično zalepljen od kondenza kotao kog treba malo dovesti u red. Ja sam mu preporučio da naloži pragove od pruge,to skida sve sigurno,to znam iz ličnog iskustva
Pix,ja kad nalozim nemoram da lozim 4 meseca jun,jul,avgust i septembarNemoj me držati za reč ali ako se dobro sećam u onoj Novosadskoj emisiji Petkazanje sam pre neku godinu gledao da su bili na nekom salašu oko Čeneja ja mislim, gde je čovek ozidao peć za dve rolo bale i ako se dobro sećam ložio je jednom nedeljno. Tako da je izvodljivo.
Svaka cast za post, verujem da ce mnogima znaciti!Uh, ne znam ni sebi da složim šta mi treba, a ne nekom drugom.
Ali generalno stvari stoje ovako: kotlovi na čvrsto gorivo su predviđeni da rade u režimu 90/70, a to znači da je temperatura vode koja izlazi iz kotla (polaz) 90 stepeni, a ona koja se iz radijatora vraća u kotao (povrat) 70 stepeni. To je zbog toga jer se u takvim uslovima ne stvara kondez i smola u kotlu. Kondez (kondezovana vodena para iz ogreva) u dodiru sa sumporom iz ogreva stvara sumpornu i sumporastu kiselinu koja nagriza lim kotla. Smola začepljava dimovodne kanale kroz kotao i lepi se za zidove kotla pa je smanjen prenos topline od vatre na zidove kotla pa samim tim i na vodu sa druge strane lima. Ključno je obezbediti da povrat vode u kotao bude bar 60 stepeni da bi se izbegle ove nuspojave kod izgaranja drveta i uglja.
E sad kako postići da povrat bude 60 stepeni?
Prvi način je da krkaš kotao besomučno da on nagura temperaturu vode u radijatorima bar 70tak stepeni da bi izlaz iz radijatora bio 60tak stepeni - tako će ti u kući biti prevruće. Pored toga što će ti biti prevruće, opet ostaje period stavranja kondeza i smole od početka loženja dok se kuća ne zagreje, odnosno dok radijatori maksimalno oduzimaju teperaturu vodi i predaju je vazduhu u kući a tad iz radijatora ide mnogo niža temperatura u povrat od potrebnih 60.
Drugi način je da vodu iz polaza kotla (znači ugrejane vode) ne poteraš svu u radijatore već da deo te tople vode vratiš u povrat kotla, i da je izmešaš sa onom hladnom koja dolazi iz radijatora tako da rezultat tog mešanja bude 60 stepeni na povratu. To mešanje omogućuje ili četvorokraki mešni ventil ili termostatski antikondez ventil.
Četvorokraki mešni ventil mehaničkim putem razdvoji koliko procenata vode (odnosno koji deo protoka) će iz kotla otići u radijatore a koji procenat će se vratiti odmah nazad u kotao. Istovremeno u istom procentu razdvoji i hladnu vodu koja se vraća iz radijatora na deo koji će se zajedno sa toplom vodom iz kotla ponovo vratiti u radijatore, i na deo koji će zajedno sa delom tople vode iz polaza kotla otići u povrat kotla. Npr. namestiš da od 100% tople vode koja izlazi iz kotla 85% procenata ide u radijatore, a 15% da ide u povrat kotla. Istovremeno je odmah namešteno da se od 100% vode koja se vraća iz radijatora razdeli tako da u povrat kotla ulazi 85%, a 15% se preko četvorokrakog ventila vraća nazad u kuću na radijatore. Znači da se 15% tople vode iz polaza kotla izmeša sa 85% hladne vode iz radijatora i na taj način podigne temperaturu vode koja ulazi u povrat kotla. Istovremeno 15% hladne vode koja se vraća iz radijatora se izmeša da 85% tople vode iz polaza kotla i tako snizi temperaturu vode koja ide u radijatore. Dakle dobijaš povećanje temperature u kotlu i smanjenje temperature vode u radijatorima. Ja sam sad lupio ove procente (15% i 85%), a koliki je pravi odnos zavisi od toga da se postigne na povratu u kotao potrebnih 60 stepeni. To znači da ujutro, kad potpaljuješ vatru i kad se kuća delom ohladila, odnosno kad iz radijatora dolazi voda niže temperature, treba mešni ventil postaviti tako da se veći procenat tople vode iz polaza odmah vraća nazad u povrat kotla, a kako se kuća greje i iz radijatora stiže toplija voda onda smanjivati taj procenat. Idealno bi bio da se sa potpalom mešni ventil potpuno zatvori, i onda dalje kako se voda greje polako otvara (više tople vode ide ka radijatorima). Naravno to je u praksi nemoguće jer niko nema vremena da sedi u kotlarnici i pomera mešni ventil, a postoji i opasnost da se zaboravi da je ventil zatvoren pa da kotao proključa. Zato se četvorokraki mešni ventil ostavlja u jednom položaju koji se eksperimentalno odredi (npr. da stalno vraća nazad u kotao 10 % vode i 90 % šalje u radijatore) u kom nije potpuno onemogućeno stavranje kondeza ali je svedeno na najmanju moguću meru. Ili, namestiti neki motor na četvorokraki ventil da ga motor (koga kontroliše elektronika) okreće kad i koliko treba. Evo ti par slika šta se dešava u četvorokrakom mešnom ventilu:
Što se tiče trokrakog termostatskog mešnog ventila, u principu radi isti posao kao i četvorokraki, s' tim što kod njega nema klapne koju ti zakrećeš, već je rešeno sa termostatom kao kod traktora ili auta. Termostatska patrona meri temperaturu vode kraku koji ide u povrat kotla i više ili manje propušta toplu vodu iz polaza kotla u povrat kotla. Patrona je nameštena na 60 stepeni i ispod te temperature otvara prolaz za toplu vodu iz polaza kotla, a kad ta temperatura pređe 60 stepeni onda zatvara pomenuti prolaz i sva topla voda ide u radijatore. I to radi automatski bez da moraš bilo šta da diraš.
Da bi sve to funkcionisalo kako treba, treba da su usklađeni kotao i radijatori, da su radijatori izbalansirani, da se ide sa minimalnim potrebnim protocima... Al' to je već materija za majstora... Ali jasno je da tvoj sledeći zahtev već dolazi u koliziju sa ovim, a to je da isti sistem radi i na 150 i na 250 kvadrata. Jer sistem za 250 kvadrata je predimenzionisan za 150 kvadrata. To se može izbeći samo uz upotrebu akumulatora toplote, koji će prihvatiti višak tolote i omogućiti kotlu da uvek radi na pun gas, a tebi da biraš optimalnu temperaturu u kući. Bez akumulatora to sve mora biti usklađeno da ti ni kotao ne propada, da radi sa velikom efikasnošću i da ti odgovara temperatura u kući. Komfor da biraš temperturu u kući ako nije dobro usklađen sistem ćeš nečim platiti, ili povećanom potrošnjom ili manjom trajnošću kotla zbog njegovog gušenja. Znači taj komfor možeš imati samo sa akumulatorom toplote ili sa grejanjem na neki gorionik (gas, lož ulje, pelet).
Slažem se da je to najbolja opcija, ali tu imam dve dileme:Samo što je na četvorokrakom mešnom ventilu najbolje staviti motorni pogon i onda taj motor otvara ili zatvara mešni ventil koliko je potrebno.
Izvini, a moram da te popravim.Uh, ne znam ni sebi da složim šta mi treba, a ne nekom drugom.
Ali generalno stvari stoje ovako: kotlovi na čvrsto gorivo su predviđeni da rade u režimu 90/70, a to znači da je temperatura vode koja izlazi iz kotla (polaz) 90 stepeni, a ona koja se iz radijatora vraća u kotao (povrat) 70 stepeni. To je zbog toga jer se u takvim uslovima ne stvara kondez i smola u kotlu. Kondez (kondezovana vodena para iz ogreva) u dodiru sa sumporom iz ogreva stvara sumpornu i sumporastu kiselinu koja nagriza lim kotla. Smola začepljava dimovodne kanale kroz kotao i lepi se za zidove kotla pa je smanjen prenos topline od vatre na zidove kotla pa samim tim i na vodu sa druge strane lima. Ključno je obezbediti da povrat vode u kotao bude bar 60 stepeni da bi se izbegle ove nuspojave kod izgaranja drveta i uglja.
Sve je OK.Onda kod mene nesto nevalja meni je razlika tople hladne vode nekih 8 max. 10 stepeni.
To je dobro.Onda kod mene nesto nevalja meni je razlika tople hladne vode nekih 8 max. 10 stepeni.