Akumulatori

Zeza me jedan akumulator. Posle dva dana stojanja ne moze da upali traktor. Merio sam napon, ne spada ispod 12.6
Stavim ga na punjac sat vremena, traktor upali. I onda posle dan-dva stojanja opet isto. Istekla je garancija prosle godine. Da li je vreme za nov, ili?

Послато са 23124RA7EO помоћу Тапатока
Nov.
 
Napuni ga, pa skini jednu klemu, pa onda posle 2 dana probaj.
Ako neće da upali možeš da ga odneseš u akumulator servis na desulafatizaciju, može da uspe.

Послато са SM-A217F помоћу Тапатока
 
Čudno da ima napon, a nema dovoljno udarne struje da upali traktor.
Meni je pre neki dan otišla jedna ćelija na 143Ah Top Startu, napon bio 10V bez obzira koliko ga punio.
Kupljen Top Start 180Ah sa 1260A izmerene udarne struje za 23800 dinara.
Akumulatori otišli po 67 dinara/kg, bilo 400kg, čak mi preteklo para posle kupovine akumulatora :D
1564d2f191615b09e149e70236221416.jpg
 
Napuni ga, pa skini jednu klemu, pa onda posle 2 dana probaj.
Ako neće da upali možeš da ga odneseš u akumulator servis na desulafatizaciju, može da uspe.

Послато са SM-A217F помоћу Тапатока
Probao sam da skidam klemu,i isto se desava. Mozda traje dan duze, ali opet posle nece da upali.

Послато са 23124RA7EO помоћу Тапатока
 
Čudno da ima napon, a nema dovoljno udarne struje da upali traktor.
Meni je pre neki dan otišla jedna ćelija na 143Ah Top Startu, napon bio 10V bez obzira koliko ga punio.
Kupljen Top Start 180Ah sa 1260A izmerene udarne struje za 23800 dinara.
Akumulatori otišli po 67 dinara/kg, bilo 400kg, čak mi preteklo para posle kupovine akumulatora :D
1564d2f191615b09e149e70236221416.jpg
Nije to čudno, ima velik unutrašnji otpor (sulafiziran akumulator). Merenje samo napona ništa ne govori u ovakvim slučajevima.
 
Čini mi se da imam jedan Mustang 180Ah sa istim problemom. Ima 12.6V napon u mirovanju, ali zimi ne može da upali MF3630 bez punjenja.
Mislio sam da se samo merenjem napona može ustanoviti ispravnost akumulatora
 
Napon na akumulatoru se meri sa opterećenjem akumulatora. Zato namenski voltmetri za akumulatore imaju u sebi opterećenje (otporna traka), slično onim viljuškama kojim su se ranije merili naponi pojedinačnih ćelija. To opterećenje izazove neku veću struju kroz akumulator, i ako on ima veliki unutrašnji otpor desiće se pad napona na njemu pa će rezultat biti izmeren manji napon akumulatora. Kod ispravnog akumulatora unutrašnji otpor je mali i onda ne smanjuje ukupni napon akumulatora.
 
Čini mi se da imam jedan Mustang 180Ah sa istim problemom. Ima 12.6V napon u mirovanju, ali zimi ne može da upali MF3630 bez punjenja.
Mislio sam da se samo merenjem napona može ustanoviti ispravnost akumulatora
Dali alternator uspijeva da dopuni kako treba tako veliki akumulator ako traktor krace radi ? Mislim da je predvidjeno mnogo manji . Mozda je fabricki 2x55ah ?
 
Čudno da ima napon, a nema dovoljno udarne struje da upali traktor.
Meni je pre neki dan otišla jedna ćelija na 143Ah Top Startu, napon bio 10V bez obzira koliko ga punio.
Kupljen Top Start 180Ah sa 1260A izmerene udarne struje za 23800 dinara.
Akumulatori otišli po 67 dinara/kg, bilo 400kg, čak mi preteklo para posle kupovine akumulatora :D
1564d2f191615b09e149e70236221416.jpg
Ako ćelija nije kriva ili u prekidu čak i loš akumulator će da pokazuje do 12,8V, a kad okreneš ključ ono bude cvrc.Zato nema smisla proveravati akumulator voltmetrom.

Sulfatizacija je proces koji ne može da se "okrene" kad jednom dodje do nje tu je priča gotova,akumulator će da drži napon od 12V ali neće da proizvodi struju dovoljnu da zavrti anlaser jer akumulator je konstrukciji prosta stvar i lako je zaključiti šta ga uništava.

Pozitivna ploča je katoda i od olovo oksida,negativna je anoda i čisto olovo, izmedju njih je elektrolit H2SO4, kad se akumulator optereti i katoda i anoda privlače SO4 tj sulfat ali katoda tad prestaje da bude olovo oksid i ispušta molekule O2, u isto vreme anoda koja je čisto olovo privlači sulfat i pri tome se javlja reakcija koja stvara struju.I tu je ključ svega.Što duže akumulator daje struju u elektrolitu ostaje sve manje SO4 a stvara se sve više H20 tj čiste vode.Onda kad alternator krene da puni stvar se okrene i sve teži da se vrati u prvobitno stanje,ali ako je punjenje kratko premalo SO4 se oslobodi i ostaje na katodi i anodi, dva takva "mučenja" akumulatora i dodje do sulfatizacije tj SO4 ostaje na katodi i anodi a elektrolit postane čista voda i akumulator sa naponom od 12V ne može ni prase da okrene :D

Da bi trajao akumulator mora što kraće da radi, a što duže da se puni i to je jedina filozofija iza cele priče.A lako je provaliti kako proizvodjači "šteluju" životni vek i gde sve može da se ukrade da akumulator što kraće traje.
 
Ponovio sam maseja sa novim akumulatorima.Jedan je 100% rikno a drugom je otišla jedna ćelija.Nekad upali a nekad mu treba pomoć.Tražio sam Toplu ali ih u Kikindi nisam našao pa sam se odlučio za Fiamm.Garancija 40 meseci.
Baš su neki ,posle 11 godina neće da upale.Pre mesec dana su dopunjeni ali ne vredi .....
 
Evo vam jedan Desulfatizator i Tester akumulatora (2 u 1) pa ko želi neka napravi.
Projekat je iz 2012 i 2015 pošto je bilo dorade na šemi i samoj štampanoj pločici 🙂.

Šema



Štampana pločica



Povezivanje



Jednostavno napajanje za ovaj Desulfatizator



Važna napomena

Savetujem vas da stavite linijski osigurač od 1 ili 2 А između baterije i ovog kola.
(Zato što ako se slučajno desi da se elektroliti „C5“ ili „C6“ promenu unutrašnju otpornost, promene kapacitivnost ili u najgorem slučaju :udri:💣🧨 osigurač će zaštititi samu štampu i samu bateriju). Takođe isto preporučujem osigurač od 1A između napajanja i ovog kola
 
Srđane, da li ovi novi punjači sa mikroprocesorom mogu da rade desulfatizaciju? Odnosno, da li donose poboljšanje stanja akumulatora ako se ostave prikopčani na akumulator duže vremena (npr. preko cele zime)?
Uzgred, ovaj projekat budi lepe uspomene na davne dane kad se crtalo markerom po vitroplastu...
 
Srđane, da li ovi novi punjači sa mikroprocesorom mogu da rade desulfatizaciju? Odnosno, da li donose poboljšanje stanja akumulatora ako se ostave prikopčani na akumulator duže vremena (npr. preko cele zime)?
Uzgred, ovaj projekat budi lepe uspomene na davne dane kad se crtalo markerom po vitroplastu...
Zavisi koji ali uglavnom može
 
Evo vam jedan Desulfatizator i Tester akumulatora (2 u 1) pa ko želi neka napravi.


Šema



Štampana pločica



Povezivanje



Jednostavno napajanje za ovaj Desulfatizator



Važna napomena

Savetujem vas da stavite linijski osigurač od 1 ili 2 А između baterije i ovog kola.
(Zato što ako se slučajno desi da se elektroliti „C5“ ili „C6“ promenu unutrašnju otpornost, promene kapacitivnost ili u najgorem slučaju :udri:💣🧨 osigurač će zaštititi samu štampu i samu bateriju). Takođe isto preporučujem osigurač od 1A između napajanja i ovog kola
Gledao testove oporavka akumulatora na netu , i ako nesto pomogne taj proces akumulator nije vise pogodan za koristenje, vecinom.

Postoje sad zbog stop start auta sve vise u upotrebi efb i agm tipovi akumulatora , koji su konstruisani da trpe dublja praznjenja , s tim da je agm skuplji i bolji a efb tip jeftiniji i malo losiji a oba tipa daleko bolja od klasicnih olovnih i skuplja.

Recimo varta efb od 70Ah (5 godina star) starta bez problema hladan dizel motor na autu (150ks) , napon akumulatora mjeren prije starta 11,6V , mjereno multimetrom vrijednosti preko 100E .
 
Gledao testove oporavka akumulatora na netu , i ako nesto pomogne taj proces akumulator nije vise pogodan za koristenje, vecinom.

Postoje sad zbog stop start auta sve vise u upotrebi efb i agm tipovi akumulatora , koji su konstruisani da trpe dublja praznjenja , s tim da je agm skuplji i bolji a efb tip jeftiniji i malo losiji a oba tipa daleko bolja od klasicnih olovnih i skuplja.

Recimo varta efb od 70Ah (5 godina star) starta bez problema hladan dizel motor na autu (150ks) , napon akumulatora mjeren prije starta 11,6V , mjereno multimetrom vrijednosti preko 100E .
Nije za upotrebu pod uslovom da je toliko zanemaren (Osoba nije ni pokušala popravku ili dopunjavanje) tačnije baterija je otišla duboko duboko u procesu pražnjenja (Na ćelijama je počeo da se taloži Sulfat pa se taj proces zove Sulfatizacija, pa onda na kraju baterija odlazi u Koroziju >E tu nema pomoći kao kod Sulfatizacije barem u tolkoj meri<).

Kada smo kod baterija 🙂:ideja:

Kada je sulfatizovan a kada korodiran (čitaj uništen) akumulator... Dobro pitanje!!!​



Korodiran akumulator, onaj koji je NAČET, UNIŠTEN, MUTAN MU JE ELEKTROLIT (kiselina, narodski rečeno), KOJI POKAZUJE DOBAR NAPON NA KRAJU PUNJENJA, KOJI IMA DOBRU GUSTINU ELEKTROLITA 1,25-1,27 g/cm3... A opet ne može da isporuči par stotina ampera za pokretanje motora (ovde dizel motori skoro uvek gube bitku)... To je akumulator sa korodiranim, izbušenim (kao švajcarksi sir), uništenim pločama. Tako je u 90 % slučajeva. I tu se priča završava.
Ili počinje?
Ili ono čuveno "oko" što je zeleno "a neće da upali motor"!!!
Da se vratim ozbiljnosti (što, ovo do sada nije bilo ozbiljno i informativno?!), pa da kažem kako se, manje-više, može prepoznati akumulator koji je sulfatizovan a koji je korodiran.
Još jednom, sulfatizovanom akumulatoru se MOŽE pomoći, a korodiranom NE MOŽE. Bar ne u onoj meri kao kod sulfatizovanog.
Onaj osećaj kad si neku stvar "prežvakao" milion puta pa ti teško da govoriš o njoj. Tako je i meni. Ali, ja odlučih (stari dobri aorist), da pomognem ljudima, narodu da ne plaća nove akumulatore. Dođu kod mene pa kažu, "majstor mi rekao da je stradao akumulator".
Ne, nije stradao, samo je dosta ispražnjen i sulfatizovan.
I tad IMA POMOĆI.

Ako se akumulator priključi na punjač (bar malo kvalitetniji), naglo poraste napon ( u roku od 10-30 minuta) i nakon toga ne pada ispod npr. 15,5 V (sad... ja ovo posmatram prema mojoj profesionalnoj opremi), tada je akumulator VEROVATNO u dubokoj koroziji.
Ovo bi trebalo da bude ideja vodilja, ne i pravilo.
A na sve ovo da napišem naterao me je jutrošnji primer. Naime, došlo je vozilo (da, za sve ljubitelje legendarnog Golfa to je bila verzija IV 1,9 TDI) ali u njemu je bio relativno mali akumulator 60Ah/540A. Naravno, još uvek je bio u garanciji. Ali, slabo je palio motor.
Normalno, mali akumulator a veliki motor pa još dizel.
Dva zla na jedno dobro.
Bez daljeg upuštanja u to zašto je tako mali akumulator u tako velikom motoru, reći ću to da sam:
-stavio taj akumulator od 60Ah (bitna stavka) na malu struju punjenja (2 ampera) i da je napon za nekih 30 minuta porastao na 15,5V i strujom punjenja (koja se u međuvremenu smanjila) na 1,5A.
I tu je ostao napon.
Sledećih xx sati.
Dakle, korozija je nastupila zbog malog akumulatora i velikog motora. Doduše, nije samo to, tu je i veliko "kidanje" ploča zbog dizela i zapremine motora. Tokom dugog vremena, nekih godinu dana. U to nema sumnje.
Korozija nastupa i od lošeg, neumerenog punjenja. Naročito jakom strujom. Nadasve, korozija je nepopravljiv i nepovratan proces. Kao kad strada limarija na šasiji, nema pomoći, seče se stari deo i ubacuje novi lim. Nema mnogo pametovanja.
Doduše, ima tu još svašta nešto da se kaže, ali ako napon naglo poraste i ne pada posle nakog vremena, već stalno stoji na istom nivou...
Taj ga je "ugasio". MOŽE da se pomogne tom akumulatoru... Koliko, to je već veliko pitanje.
I zahteva stručno punjenje i testiranje.
Sulfatizovan...akumulator.
Mali uvod pre ove toliko ponavljane reči "SULFATIZACIJA".
Sulfatizacija je normalan i neminovan proces u radu olovnih akumulatora. Da nje nema ne bi mogli da upalimo motor, da slušamo muziku dok isti ne radi...
Međutim, to je "mač sa dve oštrice".
Koliko je dobro, toliko je i loše. Postoje razna mišljenja o tome koliki je broj stradalih akumulatora zbog sulfatizacije ili korozije.
Ja rekoh na početku da su to dve DIJAMETRALNO različite stvari.
Po nekim istraživanjima je to da su uništeni akumulatori 80% zbog sulfatizacije.
...
Da li?
Šta ja kažem?
???
Kažem da nije tako. Negde je taj odnos pola-pola.
Prostije, ako češće palite motor (taksi vozilo) veća je verovatnoća za koroziju, a ako vozite na kraćim relacijama u toku dana pre će nastupiti sulfatizacija.
Ovo su VEOMA LIČNA zapažanja. Iskustvena.
A ona su, ipak, najbolja i najvažnija.
Jedno su knjige.
A drugo je radionica, ključ, klema, napon, struja, korozija...
Akumulator koji se priključi na punjač i kome NAGLO poraste napon (15-16v) da bi posle nekog vremena pao na nakih... 12-13V... je u 90% slučejava sulfatizovan. To je klasična odlika zapostavljenih i neodržavanih akumulatora. Ono, "staviš i zaboraviš".
Ja bih dodao, i "na kraju patiš".
Još, sulfatizovani akumulatori imaju tendenciju pokazivanja većeg napona nego što je normalno. Prostije, nakon punjenja i STAJANJA od 24 sata napon je npr... 13,2V. To je normalno za gel akumulatore. Ali ne i za automobilske.
I, kao što rekoh onom momku što je jutros ranom zorom došao kod mene (onaj golf IV)...
"Stvari su mnogo komplikovanije nego što se to čini na prvi pogled".
I zaista tako jeste.
Akumulator, u današnjim vozilima, je postao VEOMA bitan deo, krucijalan, bez koga se više ništa ne može. Kola su postala prepuna elektronike, uređaja, navigacija, pretvarača, svetala, pokazivača, grejača, senzora...
A sve to mora da isprati akumulator.
I što često ponavljam u poslednje vreme, biće sve gore.
Samo redovno i pravovremeno održavanje akumulatora će doprineti pouzdanom radu kola.
Ništa novo nisam rekao.
Samo sam ponovio ono što se zna odavno.
Zima je stigla.
Pamet u glavu.
Zimske gume, snažan akumulator i jak antifriz.
I nema zime.
 
Poslednja izmena:
Znam recimo , radim u trgovini autodijelova , i na obrazac garancije kad se poponjava prilikom prodaje akumulatora , pisu se podaci auta , tip motora i broj sasije . Ako akomulator ne odgovara za taj autu , ako nije po katalogu za njega , ne vazi garancija .
 
Nazad
Vrh