Podizanje zasada višnje

@dubansr
Zato što se prevrne sve naopako, slojevi zemlje se jako dugo formiraju, pre svega mikroorganizmi koji hrane koren, ovako ih zakopaš i ugušiš a na površinu izbaciš sve iz donjih slojeva. Pričano je na dosta mesta na forumu, plug je prevaziđena stvar, da pitaš sad te u pss zašto, ne bi znali da ti odgovore, svi spominju čuvenu rastresitost zemljišta što veze nema sa životom, zato sam i pitao šta je na parceli, nije bio put kojim idu traktori pa da je beton pa da se razbija...

Drugo šta spominju je da se humus sa vrha spusti u zonu korena, to ima jako malo smisla, treba baš potrefiti da baš humus padne baš u dubinu na kojoj će biti baš koren, paz da neće :D

Kome se čita a zna engleski, ima u linku literature u mom potpisu knjigu Plowmans folly, odnosno zablude o oranju.

Oranje ima smisla samo na jako teškoj zemlji, sabijenoj, zapuštenoj pa vađen silni bagrem, pa da se poore povadi korenje, rasčisti teren, onda 2-3 godine da se gaje leguminoze pa tek onda da se sadi - bez prethodnog oranja.
 
Mene su savetovali da ne orem , vec samo podrivac, ali ta svemirska naprava jos nije stigla u moje selo , pa sam morao da orem. Za sledecu sadnju planiram da sebi napravim podrivac sa jednim radnim organom (toliko moj 577 moze da povuce, bar se nadam ..) i da uradim samo podrivanje na sto vecu dubinu , cak je savet da se uradi i uzdus i popreko
 
Poslednja izmena od urednika:
Pa onda ako se ne ore treba saditi u neizoranoj parceli,i kopati samo rupe asovom tako?ili ipak neki podrivac bar?Ima i ovo tvoje smisla sto si napisao,hvala
 
Poslednja izmena od urednika:
Gorski care vidi se da imas dosta iskusta u vocarstvu,ja bih mozda i orao dublje ali moj fergic ima da krepa usred brazde,a da orem dva puta nemam para za bacanje.Shvatam da je najbolje resenje kupiti sadnice kod proverenog proizvodjaca,ali ja sam ipak za neki vid stednje s tim da se negubi puno na kvalitetu to jest da postoji neki pozitivni balans ulozeno dobijeno.

mene celi zivot uce da zemlju treba prevrtati a ja pravim ludog komsiju sto samo zabije frezu ko kraja i nikad neore njivu.
 
Poslednja izmena od urednika:
Orati ili ne ... jedno je sigurno preorani sloj zemlje se ponaša kao "rezervoar" za čuvanje vlage makar u toj prvoj godini...naravno ne orati ekstremno duboko i ne izbacivati "mrtvu" zemlju na površinu...A kad smo kod "Podizanje zasada višnje" i ja sam juče naručio sadnice oblačinske za jesen,oko 1500 kom za 2he.Naručio sam prop...lkjdfgz,školovane sadnice.
 
Čuvanje vlage se postiže postavljanjem stajnjaka u rupu pri sadnji, malo višlje iznad žila, nikako ispod.

Freza i tanjirača sabijaju zemlju, freza ubija, tanjirača manje, drljača đene đene. Tiler, gruber, opružni kultivator, e to je prava stvar za površinsku obradu.

Dobro me podseti Kanački, treba uraditi podrivanje i eventualno površinski tilerom da se zaravna ako ima potrebe i saditi u neorano. Dobro je podrivati svake godine među redovima, može samo da koristi, to služi za odvođenje suvišne vode, za razbijanje zemljišta, a ne oranje.
 
Potpuno se slažem da u voćnjaku plug NE,ali pre sadnje meni je lakše kad je uzorano iz razloga kasnijeg lakšeg održavanja jalovog ugara,ja za sada čim krene trava prođem spremačem a oko voćke malo motika :osmeh:.Molim ko ima iskustva da prokomentariše razlika između Oblačinske iz izdanka i kalemljene,koliko sam shvatio iz izdanaka brže prorodi a mana je što iz korena i ona tera izdanke pa je potrebno ozbiljnije održavanje dok kalemljena nema tih problema.
 
Kako god da posadis neces pogresiti :osmeh: bilo na oranju ili bez oranja, voce ce da raste i radja... Orati 70cm je bespotrebno unistavanje zemlje, sta dobijas time kad plodnu zemlju sahranis 70cm duboko, koliko godina treba sadnici da pusti zile na tu dubinu? Ako ste nekad vadili stari vocnjak videli ste na kojoj dubini su najdeblje zile.
 
Kada nešto radiš iz srca i duše e onda mora da bude i za srce i dušu a boga mi i za oči.Volim kada je mlad voćnjak (do 3.-4.god) čist bez trave korova itd.A to mogu postići sa mašinama koje imam samo onako kako sam gore napisao.
 
Ja sam tako bio poorao celu njivu. Te godine sam posadio jednu polovinu. Sledeće godine sam posadio drugu polovinu bez da sam je opet orao.

Korov raste, slačica raste, ona krene i trava. Od metoda suzbijanja na žalost imam samo tanjiraču kojom idem redovi i kolone a oko voćke motika.

Da prethodno nisam poorao, ne vidim razlog zašto bi korov manje nicao, tj zašto bi bilo lakše održavati u stanju jalovog ugara. Primetio sam da kad nekad prođem motokultivatorom red, tu trava dosta kasnije krene nego ovo gde je tanjirača radila.


Tačno je i da ako se radi sa ljubavlju i sve kako treba, onda mora i da uspe, ja jesam orao, tada nisam znao sve ovo, ali sam rupe kopao 80*80 dubine 40-50 cm, vraćao prvo zemlju sa vrha rupe, pa sadnica, pa zemlja sa vrha, pa šaka NPK 8*16*24 pa zemlja, pa pregoreli treset od pečuraka 3 lopate, pa zemlja, pa dve šake Fertora pa zemlja :osmeh:

Za dan sam sam postizavao da posadim svega 15ak sadnica. Al sad su prema ostalima koje su sađene kad i moje kao da su moje treća godina a njihove tek na jesen posađene. Naravno važno je bilo i okopavanje barem jedno mesečno, to kod mene retko ko radi, eventualno jednom godišnje kad trava već poraste preko visine sadnica...
 
Ljudi manite se toga da se sadi voćnjak bez dubokog oranja. Iz ličnog iskustva mogu reći za voćnjake koji su riglovani (orano preko 60 cm dubine) da se puni efekat pokazao tek nakon 6-7 godine. Ti zasadi su u osjetno boljoj kondiciji nego ono što su orani klasičnim plugom, parcela do parcele ostalo sve isto. Takođe bolje podnose sušni period, jer je korjen mnogo više razgranat i dublji. Voćnjaci koji su podignuti u ledini još sa malim rupma 40x40 ili 50cm, sve je dobro prve 2, 3 ili 4 godine dok korijen ne izađe iz rupe, e tak onda nastnu problemi kad nastupi period plodonošenja i punog roda. Samo stanu i počnu da se suše, naročito kruška i jabuka.

Takođe ne treba se bojati što će se izorati neplodan sloj (samo ružno izgleda), jer će on biti u gornjem sloju gdje nema korijena, a u zonu korjena smo spustili plodni sloj koji prirodnim putem nebi dospio skoro nikada. Naravno ovo nije poželjno kod povrtarskih kultura, ali ovde pričamo o voćnim vrstama. Jer ovo je jedinstvena (jedina i poslednja) prilika da se plodni sloj i hranljive materije spuste u zonu korijena. A da ne govorim o kalcifikaciji zemljišta (ako je kiselo), kako uraditi to bez oranja u komplet sloju od 50cm i kad bi se ono samo spustilo na ovu dubinu, takođe o vodenom i vazdušnom režimu.

Više o riglovanju na: http://www.agroinfotel.net/index.php?option=com_content&view=article&id=2323:rigolovanje&Itemid=42

Samo još jedna mala konstatacija.
ali sam rupe kopao 80*80 dubine 40-50 cm, vraćao prvo zemlju sa vrha rupe, pa sadnica, pa zemlja sa vrha, pa šaka NPK 8*16*24 pa zemlja
Sa ovom metodom opet je sva zemlja izmješana u prečniku 80 cm i dubini 50 cm. Zar to nije bolje uraditi na kompletnoj parceli, samo mašinski, što znači uzorati plugom i potanjirati ili još bolje isfrezati, a pre toga baciti stajnjak i mineralno. Poslije toga lako je kopati i rupe koje ne moraju biti veće od 40x40cm ili 40x50cm sa dodatkom lopatu-dve stajnjaka na dno rupe. Takođe ovim ćemo prozračiti cjelu parcelu i omogućiti rad Aerobnim organizmima.

Zato moj je svjet pre sadnje: stanjak i mineralno pa onda duboko oraranje. Po potrebi kalcijum nakon hemiske analize. Greške nakon nepravilnog podizanja voćnjaka se skupo plaćaju, a još teže isprvljaju. Zato razmislite dobro pre podizanja istog.
 
Pa sljivar napisao si da se stajnjak stavi na dno rupe,oktopord rece dan ne sme nikako na dno rupe samo iznad korena,citam i vidim samo suprotnosti,zbunice se i oni koji znaju a kamoli oni koji se uce,:osmeh:slazem se sa tobom u vezi oranja,pozdrav
 
Iskustva su razlicita,a u iskustvo i znanje kolege sljivara ne sumnjam , sad imamo obrazlozenje i za jedno i drugo , pa ko sta voli , evo ja sam se vec predomislio, sledecu parcelu prvo podrivam , pa orem :osmeh:
 
Pa sljivar napisao si da se stajnjak stavi na dno rupe,oktopord rece dan ne sme nikako na dno rupe samo iznad korena,citam i vidim samo suprotnosti,zbunice se i oni koji znaju a kamoli oni koji se uce,:osmeh:slazem se sa tobom u vezi oranja,pozdrav
U tome i jeste najveci problem,Oktopod kaze citaj na forumu,ja se ubi citajuci i sad mi tek nista nije jasno,a da negovorim koliko se puta skrene od teme zbog nekog prepucavanja.A ja citam citam,citam i tako po nekoliko strana.Sada kada mi forumasi direktno odgovore na moja pitanja puno je lakse,nebitno sto se odgovori dosta razlikuju.I jos nesto sto se tice vocarstva pa i mnogo toga drugog nisam za neku teoriju koju mogu naci i u udzbeniku na ovom sam forumu jer me najpre zanima praksa vas iskusnih vockara i vasa iskustva.

- - - - - - - - - -

Oranja ce biti,naravno ne onakvog od 70cm (plasim se da nezapne neki cup za plug pa sta cu onda) nego onoliko koliko ferga normalno moze.E sad jos jedno pitanje,sused ima te zapustene visnje odmah pored moje parcele,na mojos parceli je trenutno psenica,medjutim imam jednu livadu oko 1ha koja je udaljena nekoliko kilometara od starog visnjaka,dali je bolje saditi na parceli gde je bila livada ili psenica.
 
Najbolje da ne prskas nicime, samo lepo izori, podrljaci i sadi. Nema tacne formule, radis onako kako si u mogucnosti i najbolje sto znas.
 
Najbolje da ne prskas nicime, samo lepo izori, podrljaci i sadi. Nema tacne formule, radis onako kako si u mogucnosti i najbolje sto znas.
u tome i jeste problem NEZNAM pa trazim savete na sve strane.

- - - - - - - - - -

evo slika parcele zapustene visnje
dsc0137.jpg


- - - - - - - - - -

livada na kojoj bi sadio.
dsc01271.jpg
 
Nazad
Vrh