Savet oko kompa!

Дечаци,смирите страсти.У тзв.воденом хлађењу није вода већ јако агресивна хемија која је ,као антифриз у аутомобилу,а кад процури а то ће да се деси пре или касније ,плоча и скоро све на плочи иде у контејнер.
Што се тиче настанка топлоте у рачунару то је нормална појава и зато су смишљени системи за хлађење .Али ни претерано хладно није добро и ту морамо знати меру.
Имајте на памети да у рачунаре улази свашта од прашине ,влаге дуванског дима до инсеката и понеког мишаТакође,о рачунарима ваља водити више рачуна о чисточи и километражи термалне пасте на процесору и графици.Чишћење се врши само кад је уређај потпуно иакључен из струје и одвојеним конектором батрерије (код лаптопова).Користе се четке са дрвеним дршкама а на "уста "цеви усисивача се ставља парче картонске цеви.
 
Od juče mi YouTube ne pušta automatski prevod iako je u podešavanjima ukuljučen autotranslate. Do juče je sve radilo normalno. Da li je to do YouTuba ili do mog browsera (Mozila i Chrome)?
 
Kupio sam kineski pretvarač ovakav: https://www.e-oprema.rs/proizv...c-napona-2000w-dc01-1224v-220v

Reklamira se na 2000 W mada sam ubeđen da ne može ni hiljadu. Sutra ću proveriti sa boljim konekcijama na akumulatoru koliki mu je maksimum.

Uglavnom, radi mi posao zašta sam ga uzeo, a to je da mogu da uključim komp i monitor, eventualno nešto drugo kada nestane struje. (a nestaje je često ovde kod mene).
Ne pravi problema čak ni kada igram igrice gde potrošnja skače i do X3.
Jedino što PC napajanje zuji i kada je komp isključen (priključen na pretvarač) s tim što se zujanje pojača kada ga uključim. Ništa nepodnošljivo nego me zanima da li to može da šteti kompu i da li može nekako da se eliminiše?
Inače na izlazu daje modifikovani sinus. U uputstvu piše da se može koristiti za PC
 
Kupio sam kineski pretvarač ovakav: https://www.e-oprema.rs/proizv...c-napona-2000w-dc01-1224v-220v

Reklamira se na 2000 W mada sam ubeđen da ne može ni hiljadu. Sutra ću proveriti sa boljim konekcijama na akumulatoru koliki mu je maksimum.

Uglavnom, radi mi posao zašta sam ga uzeo, a to je da mogu da uključim komp i monitor, eventualno nešto drugo kada nestane struje. (a nestaje je često ovde kod mene).
Ne pravi problema čak ni kada igram igrice gde potrošnja skače i do X3.
Jedino što PC napajanje zuji i kada je komp isključen (priključen na pretvarač) s tim što se zujanje pojača kada ga uključim. Ništa nepodnošljivo nego me zanima da li to može da šteti kompu i da li može nekako da se eliminiše?
Inače na izlazu daje modifikovani sinus. U uputstvu piše da se može koristiti za PC
Veliko je znak ❓ da li je stvarno sinusni oblik ili je modifikovani sinusni oblik (Pravi sinusni oblik je dooosta skup).


Malo teorije (Ja nisam ja ako ne dam teoriju :bravo:::svaka cast:::haha:)


To što vam napajanje za računar zuji kada je priključeno na sinusni pretvarač može da bude normalna pojava, ali zavisi od nekoliko stvari:


🔹 1. Tip pretvarača
  • Ako je pravi čisti sinus (pure sine wave inverter), napajanje računara (posebno ATX sa PFC-om) uglavnom radi normalno, ali može da se čuje lagano zujanje zavojnica (tzv. coil whine).
  • Ako je modifikovani sinus (modified sine wave), onda to napajanje obično zuji jače, može da se greje i u nekim slučajevima da ne radi stabilno. Takvi inverteri nisu preporučljivi za moderne PC napajanja.
🔹 2. Kvalitet i snaga invertera
  • Ako je inverter na granici snage ili mu napon pada, napajanje pokušava da kompenzuje i onda zujanje postaje izraženije.
  • Neki inverteri imaju i pulsnu modulaciju koja se “čuje” na induktivnim elementima u PC napajanju.
🔹 3. Samo napajanje računara
  • Neka napajanja više zuje i pri radu na mreži (220 V) i na inverteru se to još pojača.
  • To nije kvar, već mehanička vibracija zavojnica ili transformatora.
⚠️ Opasnost

Ako koristite modifikovani sinus, dugoročno može da skrati vek napajanja računara i da izazove nestabilnosti. Za računare, TV-e, servere i osetljiviju elektroniku uvek se preporučuje čisti sinusni inverter.



To što piše da je "sinusni" ne mora uvek da znači da je stvarno čisti sinus – mnogi proizvođači reklamiraju "sinusoidni" a zapravo je modifikovani sinus (stepeničasta forma).

📌 Kako proveriti oblik izlaznog napona invertera:
  1. Osciloskop– najpouzdaniji način.
    • Priključite osciloskop direktno na izlaz invertera (ali obavezno preko sondi sa ispravnim uzemljenjem i po mogućstvu izolacionog transformatora radi bezbednosti).
    • Ako vidite glatku sinusoidu → čisti sinus.
    • Ako vidiš stepenastu “kvadratastu” formu → modifikovani sinus.
  2. Specijalizovani merači / analizatori mreže – postoje mali prenosni uređaji koji pokazuju THD (Total Harmonic Distortion). Ako je THD vrlo nizak (<5%), znači da je čisti sinus. Ako je visok (20%+), znači da je modifikovani.
  3. Indirektno, preko potrošača
    • Ako vam ačunarsko napajanje zuji i greje se više nego na gradskoj mreži, vrlo verovatno nije pravi sinus.
    • Ako prikačite običan ventilator ili trafo punjač za akumulatore i on zuji ili se trese, to je skoro sigurno modifikovani sinus.
⚡ Napomena: ne merite običnim multimetrom oblik – on će vam pokazati samo RMS vrednost (npr. 220 V), ali ne i talasnu formu.


📌 Bezbedno merenje izlaza invertera osciloskopom

1. Ako imate osciloskop sa diferencijalnom sondom

To je najbolja varijanta.

Jednostavno spojite direktno na fazu i nulu invertera i merite talasni oblik.

Ove sonde su izolovane i bezbedne za mrežni napon.

2. Ako imate običnu osciloskopsku sondu (1x/10x)

⚠️ Važno: masa osciloskopa je obično povezana na uzemljenje (PE), što može da napravi kratak spoj ako direktno pipnete mrežu. Zbog toga se koriste dodatne mere zaštite:

Opcija A: Izolacioni transformator

Stavite izolacioni transformator između invertera i osciloskopa.

Onda možete jednom sondom da izmerite oblik napona bez rizika.

Opcija B: Merenje preko delitelja napona

Napravite jednostavan delitelj (npr. dva otpornika od po 470 kΩ / 1 W).

Dovedete 230 V na delitelj i dobićete napon ispod 5 V koji možete bezbedno priključiti na osciloskop.

Tako će te dobiti isti talasni oblik, samo umanjen.

📷 Šema (jednostavni delitelj za osciloskop):

Fazni izlaz invertera ──┬───[470kΩ]───┬─── signal na sondi │ │ │ [470kΩ] │ │ Nula invertera ─────────┴─────────────┴─── masa osciloskopa

👉 Time će te dobiti oko 115 V / 2 = 57 V na osciloskopu. Ako koristite sondu 10x, to će biti još sigurnije.

3. Alternativno – pametni merači

Ako nemate osciloskop, možete naći male “socket power analyzere” koji mere THD i oblik napona (ima ih na AliExpress-u, Banggood-u itd).

⚠️ Napomena: nikada ne spajajte direktno osciloskop bez izolacije, jer možete da napravite kratak spoj i oštetite i osciloskop i inverter.
 
Poslednja izmena:
900 W konstantno napajanje...
Dovoljno za to što nameravaš da ga upotrebljavaš...
Jel si testirao isti ovakav? Ja sam se danas malo igrao sa grejalicom i fenom (fen 1600 W grejalica je nešto slabija, oko 1000 W)
Nisam uspeo da izvučem više od 600 W. E sad moguće da je do loših kontakata na klemama (samo sam ih vezao žicama), a moguće i da je do toga što ne može da izgura dovoljno snage pa mu napon padne na 180 V.
Verujem da bi mogla još koja stotka W da se izvuče u boljim uslovima. Mada je i tih 500-600 dosta za komp i monitor.
 
Koristio sam za šivalicu (šivaljka) za džakove, ali meni je šivalica (šivaljka) na njivi služila za spajanje protivgradnih mreža...Akumulator od 110 Ah, pretvarač i šivalica za džakove, standardna oprema pri "podizanju" protivgradne mreže...😃
 
Koristio sam za šivalicu (šivaljka) za džakove, ali meni je šivalica (šivaljka) na njivi služila za spajanje protivgradnih mreža...Akumulator od 110 Ah, pretvarač i šivalica za džakove, standardna oprema pri "podizanju" protivgradne mreže...😃
Si siguran da ta šivalica ima 900W. Koliko vidim ove obične su oko 200 W. E sad ne znam kakva je ta tvoja, možda neka jača da može sve živo da prihefta.
 
Nazad
Vrh