Diskusija na temi kajsije sa Cika Lazom I Radashinom me podstakla na razmisljanje I da postavim kao malu podtemu o kontaktnim fingicidma.
U preporukama za zastitu najcesce su prisutni sledeci
mankozeb
kaptan
ditation
metirm.
Pitanja koja se namecu
kojim sredstvom krenut sa primenom kao prvim, zatim koji bi bilo zadnje,
koje sredstvo pokrva siri spektar gljiva,
koje je otpornije na kisu, I uopste koja su svojstva karakteristicna za pojedina sredstva.
Ne znam zasto ja sam obicno prvo prskao mankozebom a kasnije kaptanom, n nemam objasnjnje zasto.
Prakticno samo sam I njih koristio.
Ditation se cesto nalazi u programima zastite a ja ga ne znam zasto nisam primenjivao.
Inace ja sam prihvatio da se kontaktna sredstva mogu najvise tri puta u sezoni koristiti.
Ovde ima mnogo dobrih poznavalaca pa neka ovo bude za podsticaj da nam prenesu iskustvo , znanje I preporuke.
aj opet ja da probam, makar ono sto sma citao i probao...
mankozeb ima vecu tj duzu karencu pa je bolji za prolece generalno, u odnosu na kaptan recimo... za vecinu voca, kaptan je bolji za letnje bolesti, za nijasnsu ima bolje dejstvo... Oba imaju sirok spektar delovanja, neki bolje deluje na neke bolesti, drugi na druge ali su vise slicni nego sto su razliciti... U jabuci na primer sam koristio mankozeb za sva prolecna prskanja, negde do juna dok prodju promarne zaraze venturijom, a sva letnja psole sa kaptanom, zato sto kaptan deluje na neke letnej bolesti bolje od mankozeba, i mankozeb ima duzu karencu, pogotovu ako se koristi sa sumporom pa to treba posebno paziti ko koristi za vinograd na primer, tamo mankozeb ima karencu od 70 ili 80 dana cini mi se, ako se kombinuje sa sumporom...I za jabuku ima mesec dana karencu ili mozda i vise, kad se prska sa sumporom... Sumpor mu produzuje vreme raspada takoreci pa je problem sa ostacima, pogotovu za vinske sorte grozdja...
Ditianon smo retko koristili, kazu neka uputstva da je odlican (bolji od kaptana i mankozeba) za bolesti za koje je registrovan, mislim da cak ima i slabo kick-back dejstvo, tj moze da se oprska i nakon bolesti (nesto kao tradicionalni sistemici) ali nije na nivou drugih pravih sistemika pa ne treba ici na post dejstvo, nego ga koristiti preventivno... Mislim da i za nijansu ima duze dejstvo od kaptana i mankozeba... Treba paziti i na mesanje, cini mi se da bas nije kompatibilan sa svime, kao na primer mankozeb koji moze da se mesa skoro sa svacim....
Broj koriscenja kontaktnih sredstava u godini je definisan sa ostacima na plodovima... granica se daje u kg preprata po hektaru godisnje, da ostaci ne bi presli dozvoljene vrednosti kad se plodovi uberu... 3 puta je obicno napisano za kosticavo voce koje se mnogo manje prska od jabuka recimo, za jabuku je to vise, 4 ili 6 puta cini mi se... Ko sto rekoh, nije bitan broj prskanja, nego kolicina preprata po hektaru godisnje (to pise u uputstvima obicno, ne znam tacne vrednosti bez da pogledam)... I to je vise vezano za mankozeb i za ditiokarbamate generalno, kaptan mislim da nema maksimalnu kolicinu po hektaru godisnje, ali mozda i gresim za to...
Metiram je ditiokarbamat (Cineb ako nisma pogresio), mislim da slabije deluje za bilo sta od mankozba, tako da ga nikad nismo koristili (nekada davno za vinograd, ali smao zato sto je jeftin), nije bilo potrebe, mankozeb deluje na sve sto meni treba bolje od metirama... Sto se tie ditiokarbamata, Polyram slicno deluje kao i mankozeb pa moze da se koristi gde i mankozeb (slicne su doze, polyram ide malo manje ako se dobro secam)
Jedino smo Ziram od ditiokarbamata koristili za breskve, posto on ima OK dejstvo na kovrdzavost breskve kad se primeni za kasna prolecna prskanja (kad krene vegetacija pa bakar nije vise preporucljiv), dok mankozeb nije registrovan za to (on ne moze da se koristi za breskvu, ili ne deluje ili nije registrovan za njene bolesti)...
Zanimljivo je da u Americi, od uputstava koja sma gledao (imate dole dosta uputstava u linkovima koje imam na dnu svake moje poruke), mankozeb nije registrovan tj ne koristi se puno za kosticavo voce, na primer za tresnju nije registrovan nigde, dok se kod nas preporucuje i registrovan je za supljikavost i za kokomices...Oni uglavnom preporucuju da se ide kaptanom od kontaktnih sredstava...
Jos jedna bitna stvar, a to je koriscenje kaptana i sumpora tj kumulusa i slicnih sredstava... Ima oprecnih misljenja u literaturi, jedni kazu nije kompatibilan, drugi kazu moze, a treci (sto je i moje misljenje) je da moze ali treba biti pazljiv... Najbitnije je da, cim se napravi emulzija u atomizeru, da mora odmah da se potrosi zato sto kaptan zna da hidrolizjue tj da se brzo raspada u rastvoru sa kumulusom (kumulus pravi baznu reakciju rastvroa, a kaptan voli kiselu reakciju)... Znaci, moze da se mesa, ali treba ispraskati brzo, sat dva maskimum da se potrosi sredstvo iz atomizera, sto pre to bolje, nikako ne praviti kuci, ili jos gore dan pre prskanja, pa da odstoji dugo, nego praviti u njivi, pred samo prskanje...
Jos jedna bitna stvar, na koju ljudi retko obracaju paznju, pa se desava da sredstvo ima slabo ili sporadicno dejstvo (i najcesce se krivi prozivodjac kako uvaljuje "losu" supstancu i to nije vise to), je kvalitet vode za prskanje... Ako voda ima puno kamenca (teska voda, prepoznaje se tako sto kad se kuva u serpi, na povrsini i na zidovima serpe se pravi bela naslaga kamenca) onda to nije povoljno za prskanje i vise ili manje ce ugroziti kvalitet zastite (mnogo vise uticce kvalitet vode po meni nego kolicina preprata i dobra pokrovnost)... Jedno od resenja je da se nabave puferi, tj sredstva za smanjenje pH vrenosti (to je inace mera kiselosti rastvora)..
Ja sma od prosle godine poceo da korsitim Nutrilizer pH (evo linka
http://nutrileaders.com/english/nutrilizer-ph-plus , ne reklamiram nikog, ovo je jedno od mogucih, ima slicnih naravno) i to je ustvari folijarno djubrivo ,blago kisele reakcje, koji dovodi rastvor za prskanje na blago kiselu vrednsot (6 do 6.5 pH).. Vecina (ne sva, pa treba biti pazljiv, ko sto je bordovska corba, koja je izrazito alkalno sredstvo i zato se i ne mesa ni sa cim) sredstava za prskanje "voli" tj majne se hidrolizuje i razgradjuje kad je sredina blago kisela, tako da mislim da ovo moze da pomogne...
Naravno, bilo koji nacin zakiseljavanja deluje manje vise, ali ako se koriste neke jace kiseline, onda treba pazljivo odmeriti da se ne pretera, zato mi se svidja ovo sredstvo, ide 1 do 1.5l na 1000l vode i rastvor bude taman kako treba, a plus je i folijarno djubrivo... Ko ima problema sa teskom vodom i kamencom, moze da proba da ublazi negativne efekte kamenca na aktivne materije iz sredstava za prskanje... Naravno, postoji ozbijna hemija i biohemija iza delovanja ovog zakiseljavanja u pozadini, ni ja ne razumem tacno detalje, ali konzenzus naucne javnosti je da zakiseljavanje uglavnom pomaze, u manjoj ili vecoj meri, u zavisnosti kakva je voda i za koje je sredstvo... Mankozebu na primer ne treba, on se ne razgradjuje ni na pH 9 rastvoru (Sto je izrazito alkalni rastvor), do kej za kaptan, vec na p7 restvoru (sto je neutralan rastvor) vreme poluraspada bude 20tak sati cini mi se (ne secam se tacnh ifar,a ali znam da mu naglo pada vreme poluraspada ako je sredina alkalna)...
Idealno bi blo, ko ima uslova, da odnese vodu na analizu, pa strucna lica mogu da kazu cega tacno ima u njoj, i dal je pogodna za prskanje ili ne (i sta eventualno staviti da se poboljsa, ako je moguce, posto nekad nije moguce poboljsati vodu, na primer ako ima preveliki sadrzaj soli i slicno)... Ovaj gore pomenuti preprat (i njemu slicni, pogotovu slicna folijarna djubriva koja su blago kisele reakcije) mogu da pomognu ako neko ne moze da se bavi detaljnim analizama... naravno treba pitati i strucnjake zastitare sta oni misle za konkretno sredstvo i upotrebu, moguce da oni imaju neka dodatna iskustva...